Dramadriehoek

“Ik doe het zelf wel, dan gebeurt het tenminste goed!”
“Irritant, die collega die me steeds om advies vraagt en er vervolgens niets mee doet!”
“Mijn collega loopt de kantjes er altijd van af, ik begrijp niet dat hij hier nog steeds mee” wegkomt!"
“Mijn manager stelt de verkeerde prioriteiten, ze begrijpt er echt niets van!”
“Ik voel me niet serieus genomen door mijn leidinggevende!”
“Ik wil er heus wel iets aan doen, maar ik heb er totaal geen invloed op!”

Herken je hier iets in? Dan is de kans groot dat je in de dramadriehoek terecht bent gekomen, waarbij je sterke negatieve emoties ervaart in relatie tot de ander. De dramadriehoek is ontwikkeld door Stephen Karpman in 1968. Het model beschrijft vaak voorkomend gedrag dat de communicatie en samenwerking negatief beïnvloedt. Dit komt voor wanneer mensen in communicatie één (of meer) van drie rollen vervullen: de Aanklager, de Redder of het Slachtoffer. De rollen hebben een vaste, negatieve, dynamiek ten opzichte van elkaar. De rollen zijn inwisselbaar: als de Redder ("ik kan jou helpen!") zich bijvoorbeeld niet gewaardeerd voelt voor zijn hulp, kan hij de rol van Slachtoffer (“ik doe het ook nooit goed”) of Aanklager (“nou zeg, ik wil alleen maar helpen hoor”) aannemen.

De dramadriehoek kan je helpen inzichtelijk te maken waar het mis gaat in de communicatie en wat je zelf kunt doen om (weer) op professionele wijze te communiceren.